przedszkole tęczowa przygoda

Standardy i polityka ochrony dzieci

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r., poz. 1870)
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) i przepisy wydane na jej podstawie
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).

ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Ilekroć mowa o:

  1. Placówce należy przez to rozumieć Przedszkole „Tęczowa Przygoda” oraz żłobek „Tęczowa Przygoda” opieka nad dziećmi Anna Burzyńska
  2. dyrektorze należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola „Tęczowa Przygoda” oraz żłobka „Tęczowa Przygoda” opieka nad dziećmi
  3. dziecku należy przez to rozumieć wychowanka przedszkola oraz żłobka
  4. krzywdzeniu dziecka należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie;
  5. personelu należy przez to rozumieć każdego pracownika placówki bez względu na formę zatrudnienia, współpracownika placówki, stażystę, wolontariusza, praktykanta lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań w placówce ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi;
  6. opiekunie dziecka należy przez to rozumieć rodzica lub opiekuna prawnego, a także rodzica zastępczego;
  7. standardach należy przez to rozumieć normy określające podstawowe wymagania jakie musi spełnić przedszkole;
  8. interwencji prawnej należy przez to rozumieć zawiadomienie policji lub prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub zawiadomienie właściwego sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich o zagrożeniu dobra dziecka;
  9. interwencji kryzysowej należy przez to rozumieć kompleks specjalistycznych działań, głównie o charakterze psychologicznym, powiązanych z innymi, np. socjalnymi, prawnymi, medycznymi, na rzecz dzieci oraz rodzin znajdujących się w sytuacji grożącej kryzysem, w kryzysie lub przewlekłych stanach kryzysowych.

§ 2.

  1. Standardy ochrony dzieci to zasady dotyczące zabezpieczenia dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy.
  2. Standardy ochrony dzieci określają:
    1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między dzieckiem a personelem placówki lub, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci;
    2. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka;
    3. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
    4. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
    5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
    6. zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
    7. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia;
    8. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka;
    9. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
    10. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
    11. procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
    12. zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia.
  3. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Standardy sporządza się, mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez dzieci.
  5. Placówka raz w roku ma obowiązek dokonywać udokumentowanej oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  6. Placówka udostępnia standardy na swojej stronie internetowej oraz wywiesza w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla dzieci. Wersja skrócona zawiera tylko informacje istotne dla dzieci.

ROZDZIAŁ 2
STANDARDY OCHRONY DZIECI I ICH CHARAKTERYSTYKA

§ 3

Placówka ustala następujące standardy ochrony dzieci:

  1. Polityka – Przedszkole oraz żłobek ustanowiło i wprowadziło w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem jako akt wykonawczy do standardów;
  2. Personel – Przedszkole oraz żłobek monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci;
  3. Procedury – W przedszkolu oraz w żłobku funkcjonują zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz procedury zgłaszania podejrzenia i podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka;
  4. Monitoring – Przedszkole oraz żłobek monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

§ 4

    1. Standard „Polityka” oznacza, że:
      1. dyrektor przedszkola oraz żłobka zatwierdził dokument „Standardy i polityka ochrony dzieci”, odpowiada za ich wdrażanie i nadzorowanie;
      2. Polityka ochrony dzieci to załącznik do standardów i jako akt wykonawczy jest realizacją wszystkich ustalonych dla przedszkola i żłobka standardów;
      3. Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa zasady i procedury obowiązujące w przedszkolu, których celem jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem;
      4. „Standardy i polityka ochrony dzieci”, dotyczy całego zatrudnionego personelu bez względu na formę zatrudnienia oraz osoby współpracujące z przedszkolem oraz żłobkiem i mające kontakt z dziećmi;
      5. dyrektor przedszkola oraz żłobka wyznaczył osobę odpowiedzialną za wdrażanie dokumentu, o którym mowa w punkcie 1 oraz jej zadania;
      6. „Standardy i polityka ochrony dzieci” są opublikowane i szeroko promowane wśród personelu, rodziców i dzieci.
    2. Standard „Personel” oznacza, że:
      1. w ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz ich kompetencje;
      2. przedszkole oraz żłobek pozyskuje na temat personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i odpowiednio do potrzeb z rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności;
      3. określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu przedszkola oraz żłobka z dziećmi, w tym wskazujące, jakie zachowania w przedszkolu są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem;
      4. personel wdraża i nadzoruje zasady bezpiecznych relacji dziecko-dziecko;
      5. przedszkole oraz żłobek zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
        1. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
        2. procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia dziecka,
        3. odpowiedzialności prawnej personelu dotyczącej obowiązku podejmowania interwencji,
        4. procedury „Niebieskie Karty”;
      6. cały personel pedagogiczny przedszkola oraz żłobka pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, posiada materiały i środki oraz podejmuje działania na rzecz edukacji:
        1. dzieci na temat praw dziecka oraz ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
        2. opiekunów dzieci na temat praw dziecka, wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
    3. Standard „Procedury” oznacza, że:
      1. Przedszkole oraz żłobek wypracowało zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
      2. przedszkole oraz żłobek wypracowało procedury, które określają jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub posiadania informacji na ten temat oraz w sytuacji zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, opiekunów, rówieśników i osób obcych;
      3. ustalono osobę odpowiedzialną za przyjmowanie i dokumentowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku oraz składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w tym osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”;
      4. w przedszkolu oraz w żłobku ustalono osoby odpowiedzialne za udzielanie poszkodowanym dzieciom odpowiedniego wsparcia oraz sposób dokumentowania tych czynności;
      5. w przedszkolu oraz w żłobku wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania.
    4. Standard „Monitoring” oznacza , że:
      1. „Standardy i polityka ochrony dzieci” są analizowane raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji będących zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci, oraz w miarę potrzeb aktualizowane i doskonalone;
      2. analizy „Standardów i polityki ochrony dzieci” dokonuje powołany przez dyrektora zespół ds. standardów ochrony dzieci składający się z przedstawicieli pracowników pedagogicznych, w tym specjalistów i niepedagogicznych oraz opiekunów dzieci.
      3. dokonując analizy uwzględnia się głos dzieci;
      4. zespół ds. standardów ochrony dzieci przygotowuje krótki raport zawierający wnioski i rekomendacje dotyczące doskonalenia działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem i przedstawia dokument dyrektorowi przedszkola;
      5. w miarę potrzeb zespół w uzgodnieniu z dyrektorem dokonuje zmian w „Standardach i polityce ochrony dzieci”.

ROZDZIAŁ 3
WDRAŻANIE, MONITOROWANIE I AKTUALIZACJA STANDARDÓW OCHRONY DZIECI

§ 5

        1. Strategia wdrożeniowa standardów to proces obejmujący następujące elementy:
          1. powołanie przez dyrektora przedszkola oraz żłobka zespołu ds. standardów ochrony dzieci składającego się z przedstawicieli nauczycieli, specjalistów,
          2. pracowników niepedagogicznych i opiekunów dzieci. Zadaniem zespołu jest opracowanie kompleksowego dokumentu „Standardy i polityka ochrony dzieci”;
          3. analiza, zatwierdzenie i podpisanie „Standardów i polityki ochrony dzieci” przez dyrektora.
          4. wdrożenie całego dokumentu „Standardy i polityka ochrony dzieci” poprzez wydanie odpowiedniego zarządzenia dyrektora zobowiązującego do zapoznania się z tym dokumentem i bezwzględnego stosowania przez personel i wszystkie osoby mające kontakt z dziećmi;
          5. przygotowanie personelu do stosowania zasad i procedur ustalonych w „Polityce ochrony dzieci”;
          6. upowszechnianie „Standardów i polityki ochrony dzieci”;
          7. realizacja w codziennej praktyce zasad i procedur ustalonych w „Polityce ochrony dzieci”;
          8. okresowa analiza realizacji „Standardów i polityki ochrony dzieci” oraz w miarę potrzeb modyfikacja działań.
        2. „Polityka ochrony dzieci w placówce” jako akt wykonawczy ustalonych standardów stanowi załącznik nr 1.

§ 6

          1. Za przygotowanie personelu do stosowania standardów oraz zasad i procedur opisanych w „Polityce ochrony dzieci” odpowiada wyznaczona przez dyrektora osoba tj. koordynator ds. standardów ochrony dzieci.
          2. Koordynator ds. standardów ochrony dzieci odpowiada także za nadzór nad realizacją zasad i procedur ustalonych w „Polityce ochrony dzieci”, w tym działania interwencyjne.
          3. Osoba, o której mowa w ust. 1 otrzymuje od dyrektora informację o przydzielonych zadaniach. Do zadań koordynatora ds. standardów ochrony dzieci należy:
            1. przekazanie wszystkim osobom należącym do personelu przedszkola oraz żłobka treści „Standardów i polityki ochrony dzieci” w formie elektronicznej;
            2. zapoznawanie na bieżąco osób współpracujących z przedszkolem oraz żłobkiem i mających kontakt z dziećmi z treścią „Standardów i polityki ochrony dzieci”;
            3. zebranie indywidualnych oświadczeń o zapoznaniu i stosowaniu zapisów „Standardów i polityki ochrony dzieci” od wszystkich osób, o których mowa w ust. 3 pkt. 1 i 2. Treść oświadczenia stanowi załącznik nr 2;
            4. przeprowadzenie szkoleń i warsztatów dla personelu na temat praktycznego stosowania zasad i procedur opisanych w polityce ochrony dzieci, a w szczególności:
              1. poprawnych relacji personel-dziecko i dziecko-dziecko,
              2. rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci,
              3. zasad i procedur podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia lub faktu krzywdzenia dziecka;
            5. udzielanie konsultacji i porad personelowi przedszkola w sytuacjach wątpliwości i problemów w stosowaniu ustalonych zasad i procedur;
            6. przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu krzywdzenia dziecka i podejmowanie działań interwencyjnych zgodnie z „Polityką ochrony dzieci”;
            7. przygotowanie i przedstawienie dyrektorowi informacji o realizacji swoich zadań do końca każdego roku szkolnego
            8. udział w pracach zespołu ds. standardów ochrony dzieci;
            9. prowadzenie dokumentacji takiej jak:
              1. zbiór oświadczeń personelu przedszkola i osób mających kontakt z dziećmi o znajomości i stosowaniu „Standardów i polityki ochrony dzieci”,
              2. plany szkoleń i listy obecności na szkoleniach,
              3. rejestr porad i konsultacji dla personelu,
              4. dokumentacja prowadzenia interwencji, o której mowa w § 10 ust. 2 „Polityki ochrony dzieci”, tym z wykorzystaniem załączników nr 3 i 4,
              5. informacja o realizacji zadań.

§ 7

  1. Wdrażanie działań dotyczących „Standardów i polityki ochrony dzieci” podlega okresowej analizie i w miarę potrzeb modyfikacji.
  2. Za monitorowanie oraz analizę wdrażania „Standardów i polityki ochrony dzieci” odpowiada powołany przez dyrektora zespół ds. standardów, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
  3. Zespół przeprowadza wśród personelu i rodziców ankietę monitorującą poziom realizacji standardów i polityki ochrony dzieci. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 5.
  4. Zespół dokonuje opracowania wypełnionych ankiet i sporządza na tej podstawie raport z monitoringu zawierający wnioski i rekomendacje, który przekazuje dyrektorowi do końca każdego roku szkolnego.
  5. Zespół, po uzgodnieniu z dyrektorem wprowadza do „Standardów i polityki ochrony dzieci” niezbędne zmiany w terminie 14 dni od oddania dyrektorowi raportu.

ROZDZIAŁ 4
PRZEPISY KOŃCOWE

§ 8

    1. Treść dokumentu „Standardy i polityka ochrony dzieci” wraz załącznikami uzgodniono z Radą Pedagogiczną Przedszkola oraz Żłobka
    2. „Standardy i polityka ochrony dzieci” wchodzą w życie z dniem 01.04.2024
    3. Ogłoszenie treści „Standardów i polityki ochrony dzieci” następuje poprzez umieszczenie na stronie internetowej oraz wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.